قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات
سرخط خبرها

«اسکان نیمه موقت» و «کمبود آب» مهمترین مشکلات مناطق زلزله زده افغانستان است

  • کد خبر: ۱۸۸۶۲۱
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
«اسکان نیمه موقت» و «کمبود آب» مهمترین مشکلات مناطق زلزله زده افغانستان است
مسئول ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه افغانستانی‌های مقیم ایران گفت: «اسکان نیمه موقت» و «کمبود آب» مهمترین مشکلات مناطق زلزله زده افغانستان است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام «سید جواد وحیدی» مسئول ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه افغانستانی‌های مقیم ایران در نشستی پیرامون تشریح وضعیت زلزله زدگان منطقه غرب افغانستان گفت: وضعیت روحی مردم زلزله دیده افغانستان مناسب نیست. از یک سو زلزله‌ها و پس لرزه‌های پیاپی و از سوی دیگر انتشار برخی آمار و اخبار بر این فضا دامن زده است.

وی با اشاره به همدلی و همنوایی انسانی و اسلامی مردم افغانستان و خصوصا مردم هرات با زلزله دیدگان و حضور مردم در محل وقوع حادثه و کمک برای بیرون کشیدن افرادی که زیر آوار مانده بودند، خاطرنشان کرد: با وجود هجوم مردم از شهر‌ها و روستا‌های سراسر افغانستان برای کمک رسانی که البته رو مواردی روند امداد رسانی را نیز کند می‌کرد، یکی از مهمترین مشکلات موجود، کمبود نیرو‌های متخصص برای بیرون کشیدن مردم از زیر آوار بود. زلزله در مناطق صعب العبور اتفاق افتاد و با وجود این که امکاناتی از قبیل هلی کوپتر و ماشین آلات وجود داشت، اما نبود نیروی متخصص برای آواربرداری و کمک به افراد در زیر آوار مانده کار را دشوار می‌کرد.

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به این که دولت افغانستان با حضور نیرو‌های کشور‌های مختلف برای کمک و امدادرسانی مخالفت کرد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نخستین و تنها کشوری بود که مجوز حضور نیرو‌های امدادی از سوی دولت افغانستان به آن داده شد و رئیس سازمان مدیریت بحران و مسئولان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و تیم‌های امدادی هلال احمر در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند. اولین محموله کمک‌های جمهوری اسلامی ایران نیز روز بعد از زلزله به منطقه وارد شد.

حداقل ۱۸ روستا به صورت کامل تخریب شد
مسئول ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه افغانستانی‌های مقیم ایران در تشریح ابعاد مختلف این حادثه خاطرنشان کرد: حداقل ۱۸ روستا در مناطق زنده جان، انجیل و رباط سنگی به صورت کامل تخریب شده است. هم سطح تخریب و هم تعداد جانباختگان و مجروحان در مناطق مختلف بالا بود.

وی افزود: با وجود آمار غیررسمی منتشر شده مبنی بر جان باختن بیش از ۴ هزار نفر در این حادثه، آمار رسمی حکایت از جان باختن حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دارد.

حجت الاسلام حمیدی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در کمک به زلزله زدگان اشاره کرد و گفت: مدیریت کمک‌ها و اسکان موقت در مناطق زلزله زده صورت گرفته و اقلام ضروری و مواد غذایی بین مردم توزیع شده است. مردم و تجار افغانستانی و گروه‌های جهادی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند و موسسات بین المللی و صلیب سرخ و هلال احمر نیز به موضوع ورود پیدا کرده اند.

وی از «کمبود آب» و «اسکان نیمه موقت» به عنوان ۲ مساله مهم پیش روی مردم زلزله زده افغانستان نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به سرمای هوا و احتمال بارش برف و باران، باید برای اسکان نیمه موقت از طریق پیش بینی کانکس در این مناطق استفاده کرد.

وی با اشاره به تاکید دولت افغانستان بر مدیریت واحد نسبت به کمک رسانی به مردم مناطق زلزله زده افزود: بر اساس صحبت‌های والی هرات، تمام کمک‌ها از طریق شورای علمای حوزه غرب افغانستان مدیریت شده و در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: تجار افغانستان و هرات ساخت ۹۶۰ واحد مسکونی دانمی برای زلزله زدگان را متقبل شده اند و برخی از موسسات بین المللی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند. ضمن این که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک به ساخت و ساز در مناطق زلزله زده و نیز ارائه آموزش به افراد برای حضور به موقع در بحران‌های احتمالی آینده اعلام آمادگی کرده است.

تشکیل ستاد مردمی کمک به حوادث غیرمترقبه با حضور طیف‌ها و گروه‌های مختلف مهاجران

«عبدالله آرزو» قائم مقام ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه افغانستانی‌های مقیم ایران نیز با بیان این که در کشور‌هایی که سازمان اداری مشخصی دارند، وضعیت مدیریت بحران و کمک به آسیب دیدگان مشخص است، خاطرنشان کرد: در جامعه مهاجران، به دلیل عدم وجود یک ساختار اداری، موسسات خیریه این کار را عهده دار شده اند.

وی با اشاره به ایجاد این ستاد مردمی متشکل از شخصیت‌ها و طیف‌های مختلف مهاجران اعم از شیعه و اهل سنت گفت: بسیج جامعه مهاجران برای کمک به هموطنان آسیب دیده افغانستان و جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در این زمینه شکل گرفته است.

آرزو در ادامه با اشاره به اخذ مجوز فعالیت ستاد از نهاد‌های مربوط در استان گفت: پس از این، اطلاع رسانی لازم به مهاجران برای کمک به هموطنان شکل گرفت.

وی تاکید کرد: با وجود آن که اغلب مهاجران افغانستان از جامعه مستضعف هستند، اما باید زمینه‌های همدلی و احساس مسئولیت در جامعه مهاجران شکل بگیرد و این افراد سرزمین مادری خود را فراموش نکنند و نسبت به تحولات و اتفاقات در این سرزمین بی تفاوت نباشند.

آرزو با اشاره به افتتاحی حسابی در یکی از بانک‌ها به نام ستاد برای جمع آوری کمک‌های مردمی افزود: با توجه به رصد صورت گرفته در فضای مجازی تا کنون موردی از سوءاستفاده از نیت‌های پاک مردم و ارائه شماره حساب‌های مشکوک اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در این ستاد تلاش کردیم با پرهیز از شتاب زدگی، کمک‌ها در موقع مناسب و پس از تجمیع، برای مردم مناطق زلزله زده ارسال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->